Yahoo!!!

12 juli 2017 - Banff, Canada

Nu vragen sommige van jullie je wellicht af waarom de titel verwijst naar een internet zoekmachine, maar daar is een goede verklaring voor. Alleen houden wij jullie even in spanning, want de verklaring van de titel kan gevonden worden in wat wij vanmiddag gedaan hebben en uiteraard moet het verhaal van vandaag wel in chronologische volgorde verteld worden ;p.

Deze morgen gingen wij Banff in. Banff is een van de grootste nationale parken in de Rocky Mountains en wij gingen naar Sulphur Mountain. Dit is een berg waar je op kan met een gondel en prachtig uitzicht hebt. Althans, je hebt prachtig uitzicht als het helder is. Jammer genoeg hadden wij last van de rook van de bosbranden verder naar het westen (geen zorgen mensen thuis, we zitten niet dichtbij, die rook kan honderden kilometers overbruggen). Maar het was nog steeds leuk om daar op die top een stuk te wandelen.

Hierna bleven wij niet in Banff (wat aan het begin van de reis het oorspronkelijke plan was). In Calgary is op dit moment namelijk een enorme rodeo gaande: The Stampede! Onze gids kwam met het fantastische voorstel om dit als alternatief programma te doen (voor hem ook de eerste keer). Dus wij gingen op weg naar een van de grootste rodeo’s van de wereld en DE grootste in Canada.

Het is moeilijk om in woorden te omschrijven hoe het was, maar ik zal een poging wagen. Het was FANTASTISCH!!!!! Echt zo supertof! Het terrein van de rodeo alleen al is enorm. Overal staan etenskraampjes met de meest bizarre dingen (wie wil er nou een gefrituurde mars?) en enorme tenten waar je alleen in mag als je ouder bent dan achttien omdat daar alcohol verkocht wordt (daar mogen uiteraard geen kinderen bij zijn, want dat kunnen die tere zieltjes niet aan). Om nog niet te spreken over de enorme kermis die gaande is met werkelijk elke attractie die je je kan bedenken (denk aan Grease, maar dan ongeveer 5 keer zo groot).

Overal op het terrein lopen mensen met cowboyhoeden, jeans en boots (heel anders dan de mode in de rest van Canada, aangezien sportkleding op dit moment erg hip schijnt te zijn, zelfs als je niets sportiefs doet). Je voelt je werkelijk in het wilde westen; een beeld dat versterkt wordt het moment dat je de arena - waar de rodeo zelf gehouden wordt - inloopt. Overal cowboys, cowgirls, stereotype landelijke Canadezen en Amerikanen (groot, baard, hoed, en verbrand).

De rodeo zelf was verbazingwekkend. Mannen die op kleine stieren springen en ze binnen een seconde of 5 op de grond worstelen. Of cowboys die met lasso’s stieren vangen en deze binnen eenzelfde tijd volledig vastbinden. Van de andere onderdelen heb ik een foto op het blog gezet om je een idee te geven wat er allemaal gebeurt hier, maar ik wil er twee specifiek even uitlichten: het barrel rijden en het stier rijden. Het barrel rijden (heel vlug om 3 grote tonnen heen rijden) is het enige onderdeel wat uitgevoerd wordt door cowgirls. Persoonlijk vind ik dit het meest spectaculair om te zien en ik raad een ieder die dit niet kent aan om dit even te googelen (filmpjes doen het meer recht aan dan mijn foto’s). Het stier rijden is duidelijk het meest belangrijke evenement. Het is voor cowboys echt heel lastig om 8 seconden te blijven zitten op zo’n enorme stier en zelfs voor ons was het te zien dat dit onderdeel extreem gevaarlijk is (de cowboys dragen dichte helmen, bij de rest van de onderdelen wordt uiteraard een cowboyhoed gedragen en die onderdelen zijn ook al best riskant!). Echt supergaaf om te zien! Het prijzengeld is ook niet mis trouwens. Tijdens de voorrondes (alle dagen behalve Zondag) kan je $5.500 winnen. Tijdens de finale is dat wel $100.000! Geen wonder dat alle grote namen hier te vinden zijn!

Een belangrijk feit, is dat er in Canada geen Yihaa geroepen wordt tijdens de rodeo. Nee, hier roept men: Yahoo! Dat was wel even oefenen, want eerlijk gezegd bekt Yihaa net wat beter. Ach ja, het verklaart wel de titel van het verhaal van vandaag. Na de rodeo gingen we (na ook een heerlijke milkshake genuttigd te hebben) ook nog even line-dansen. Ja echt, op life countrymuziek in een tent die Nashville heet. Hoe verzin je het.

Inmiddels zijn we weer in het hotel en maken we ons op voor onze reis naar de Columbian Icefields en Jasper, met blijkbaar een van de mooiste routes in de wereld. Maar voor vandaag:

Yahoo!!!! (van Ans en Chris)

P.S Uiteraard moesten wij ook een echte cowboyhoed hebben. Zie de foto’s voor onze AWESOME hoeden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pa en ma:
    13 juli 2017
    Wat een verhaal. Dat is wel erg leuk geweest. Jullie stralen op de foto's. En die hoed staat je goed Chris. Groeten van ons. Opa en oma pa en ma
  2. Danielle:
    13 juli 2017
    Wat schrijf je leuk Chris!!! Lijkt me super gaaf om eens zo'n rodeo te zien. De foto's zien er spectaculair uit in ieder geval. Veel plezier nog, ik ga vandaag gezellig een dagje met Fleur en de kids op pad
  3. Esther:
    13 juli 2017
    Yoehoe yihaa die hoeden zijn super cool! Morgen in sportkleren dus....
    Jammer van de wolken maar alsnog ziet het er mooi uit!
    De icefields, gaaf! Ga vooral zo'n tour maken, nog steeds jammer dat we dat vorige keer niet gedaan hebben. Have a good one❣️
  4. Anja Hijdra:
    13 juli 2017
    Heerlijk weer zo'n lang en leuk verhaal zo tijdens mijn ontbijt. Leuk om mee te reizen met jullie. Fijne dag vandaag.
  5. Henriette en Jan:
    13 juli 2017
    Yahoo! Klinkt ook lekker hoor?
    Wat staan die hoeden jullie goed. Leuk voor op de hoedenplank, Esther Postema.
    Zeker super om dit spektakel in het " echt" mee te maken, mooi alternatief programma .
    Heerlijk om met jullie mee te beleven. Fijne dag vandaag.
  6. Esther:
    13 juli 2017
    Whaha laat maar doorkomen voor op de hoedenplank
  7. Chris:
    14 juli 2017
    Ja dag, die hoeden zijn echt van ons! En bedankt voor het compliment Danielle, ik doe m'n best ;).