The Rocky Road

13 juli 2017 - Jasper Nationaal Park, Canada

Als je door de imposante Rocky Mountains rijdt, krijg je het idee dat de toppen tot aan de hemel reiken. In werkelijkheid zijn de bergen gemiddeld slechts 3500 meter hoog, maar dat maakt de route van vandaag niet minder sprookjesachtig. Het beeld van rijden door de Rocky Mountains wordt met ondersteuning van onze gids extra waardevol. Hij weet veel en hij vertelt het op zo'n manier dat echt interessant en leuk is. Zeker de verhalen waarin zijn schoonmoeder een rol spelen, waarmee hij het prima kan vinden.

De route liep door zowel het nationale park van Banff, als dat van Jasper. Naast bergen hebben we een diepe kloof gezien, schitterende gletsjermeren en adembenemende vergezichten. Een foto zegt meer dan duizend woorden, dus de foto's zeggen in dit geval alles! We hadden tot nu toe mazzel met het weer.

Een bijzondere stop was bij The Columbian Icefields. Wij hadden ervoor gekozen om niet met een bustour naar boven te gaan., de wandeltocht ernaar toe was ook de moeite waard. Het weer zat bij deze stop niet echt mee....naast zon een hagelbui net hard en lang genoeg om goed nat te worden. De groep die wel met de bus naar de getsjer was hadden vette pech, het maakt de verhalen en hun foto's wel stoer: in korte broek in de hagel op een getsjer (benen zagen blauw van de kou). Deze stop duurde iets langer dan gepland, omdat de mensen die de gletsjer op waren gegaan moesten meerijden met een groep Aziaten naar de Skybridge....

Eenmaal weer op weg was in het gebied duidelijk welke schade de pine beetle aanricht. Massal worden bomen aangevreten. Eerst worden ze rood (net of het herfst is), dat ziet er prachtig uit. Maar Roel vertelde dat als we volgend jaar zouden komen, ook deze bomen grijs en zwart zien. Er is een discussie gaande: of de natuur op zijn beloop laten, want alles gebeurt met een reden. Of ingrijpen, want de winters zijn niet koud genoeg meer. Maar hoe moet deze kever worden betreden, daar wordt wereldwijd onderzoek naar gedaan...

De laatste stop was onderweg bij een waanzinnige waterval, wat een kracht heeft water! Ongelofelijk puur is de natuur hier, we genieten er enorm van.

We overnachten in het plaatsje Jasper, wij dachten bij ons hotel te zijn. Net iets aan de rand van Jasper, maar dit gebouw zat vol. Dus op naar een hotel (van dezelfde eigenaar) een paar blokken verder, dichter naar het centrum. Een super luxe hotel, de Crimson! Zelfs een keukentje met magnetron, maar daar hoeven we geen gebruik van te maken. Want zo dichtbij het centrum, betekent ook dichtbij restaurants. Gezellig met een groepje gegeten, het dagmenu: meatballs with fries!
Daarna (omdat het toch op onze route lag) natuurlijk door de supermarkt. Morgenochtend een ontbijt, voor het eerst deze reis in het hotel erbij. Ook een hele beleving, wellicht schrijven we daar morgen over....

'Mountain' groeten van Chris en Ans.