Een kwaadaardige vallei en een kwaadaardig meer

14 juli 2017 - Sun Peaks, Canada

In Jasper National Park is het gelukkig niet ver rijden om mooie plekjes tegen te komen. Vandaar dat wij vanmorgen pas om half 10 vertrokken. Dit gaf ons voldoende tijd om te genieten van het heerlijke ontbijt in dit hotel. Aardappelen, spek, ei, pannenkoeken, toast en ga zo maar door. Vanmorgen zijn we vergeten een foto te maken, maar morgen zullen we laten zien hoe dat eruit ziet (niet jaloers worden hoor Jan!).

Met zo'n stevig ontbijt ben je helemaal klaar voor een spannende hike door een vallei. Laat dat nou precies zijn wat we zijn gaan doen 's ochtends! Bij Maligne Valley hebben we een flinke wandeling naar beneden (en dus ook weer omhoog) gemaakt. De naam Maligne is alleen niet zo positief. Een maligniteit in het Nederlands betekent namelijk dat iets kwaadaardig is. Nu vraag je je ongetwijfeld af waarom zo'n leuke vallei (en het prachtige meer waar we deze middag geweest zijn) zo'n nare naam heeft. Dat komt door de gelijknamige rivier die door de vallei stroomt. Een Belgische priester was een van de eerste westerse personen in dit gebied. Hij wilde die wilde indianen bekeren tot het Christendom, maar kon die rivier niet oversteken. Dat maakte die rivier natuurlijk ontzettend kwaadaardig! En als Franse Belg werd dat natuurlijk Maligne.

Persoonlijk had ik meer met Mary Schaffer, de eerste westerling die dit gebied ontdekt heeft. Wonderbaarlijk gezien (zeker voor die tijd) was dat een Amerikaanse vrouw die dol was op Canada. Aan de hand van een schets van het gebied -aan haar gegeven door een native- heeft zij als eerste niet indiaan Maligne Lake gezien. Dit was echt een stoere vrouw die prachtige zwartwit foto's maakte en deze vervolgens inkleurde met waterverf. Grappig feitje wel; op haar reizen door Canada droeg zij een broek. Dat was lekker praktisch, maar in de Victoriaanse tijd natuurlijk schandalig! Op elke foto waar zij te zien was, schilderde ze met waterverf een rok. Op die manier dacht het thuisfront dat ze beschaafd de onbeschaafde wereld inging.

Maligne lake is trouwens echt prachtig! Mag ook wel, want Spirit Island (eiland midden op Maligne Lake) is letterlijk een kodak moment. Als je 'Canada natuur' googled in afbeeldingen, is het letterlijk de tweede foto. Uiteraard hoef je dit niet te googlen, want wij zullen onze eigen gemaakte foto met jullie delen! Met de boot naar Spirit Island was ook een hele mooie rit. Persoonlijk waren wij wel blij met de boot, want kajakken of lopen was in dit geval toch wel erg ver geweest. Rond vier uur waren wij terug in Jasper. Dus wij schrijven nu even de blog en gaan zo nog even souvenirs shoppen en eten.

Morgen gaan we vooral heel ver rijden en op een River Safari. Wij hopen daar toch wat wilde dieren te spotten...

Liefs,
Ans en Chris

1. Pa en ma:
    15 juli 2017
    Dat is vanmorgen een heel mooi verhaal.En wat zijn de foto's ook mooi. Het weer is ook goed om te zien. Een fijne dag geniet er maar van. Uit rusten lukt wel in zo' n super bed. Gr van ons. ❤️
  2. Henriette en Jan:
    15 juli 2017
    Dit is zo'n dag om nooit te vergeten, wat een prachtig verhaal.
    Fijn dat jullie weer in de lucht zijn! Zelf opgelost, wat het probleem ook was..
    Hoe bizar dat je dan ineens in de hagel en kou staat en nu vast weer mooi weer.
    Ga snel jullie volgend verhaal lezen.
  3. Esther:
    15 juli 2017
    Zucht...wat ziet het er prachtig uit. Gelukkig ook weer een verhaal, anders missen we het leesvoer.
    Het klinkt als een prachtige dag!